۱- دم کرده جعفری برای مقابله با مشکلات گوارشی:

از دل درد، سوزش و ترش کردن معده شکایت دارید؟ این مشکلات معمولاً بعد از صرف غذا به وجود می‌آیند به خاطر اینکه نمی‌توانید به درستی غذا را هضم کنید. در این صورت هیچ‌چیز به اندازه‌ی این گیاه راه گشا نیست.

روش استفاده

یک قاشق غذاخوری آن را در ۲۵ میلی‌لیتر آب ریخته و اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه بجوشد. محلول را صاف کرده و بعد از غذا بنوشید. اگر علائمتان رفع نشد به پزشک مراجعه کنید.

۲-برای مقابله با روماتیسم:

درد مفاصل بسیار آزاردهنده است و متأسفانه این روزها خیلی‌ها از آن شکایت دارند. برای تسکین این قبیل دردها جعفری را امتحان کنید.

روش استفاده

یک دسته از این گیاه را در نیم لیتر آب داغ کنید. وقتی آب به جوش آمد زیر آن را کم کرده اجازه دهید به مدت ۲ دقیقه به آرامی بجوشد. جعفری‌ها را با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون در مخلوط‌کن بریزید تا به صورت خمیر دربیاید. سپس این خمیر را روی یک پارچه‌ی نخی پهن کنید و مرهم را روی مفاصل دردناک بگذارید. بعد از دو ساعت پوست را شستشو داده و دوباره این کار را تکرار کنید.

همچنین می‌توانید ۱ قاشق غذاخوری جعفری را در ۲۵۰ میلی‌لیتر آب ریخته، به مدت ۱۰ دقیقه بجوشانید و در فواصل روز از این دمنوش میل کنید.

۳-این گیاه می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد، معده، پوست، مغز، سینه و همچنین سرطان تیروئید پیشگیری کند. این سبزی معطر حاوی میزان قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان‌ است که با سرطان مقابله می‌کنند

۴-برای درمان سرفه:

یکی از علائم برونشیت، سرفه‌های مکرر است. در این صورت این گیاه مانند اکسپکتورانت یا همان خلط‌ آور طبیعی عمل می‌کند.

روش استفاده

این گیاه را به مدت ۵ دقیقه دم کرده و میل کنید.

۵-جعفری هم‌یار لاغری:

جعفری خواص دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است. از این گذشته حاوی فیبرهایی است که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌شود. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید از شر سلولیت‌های مزاحم نیز خلاص شوید این گیاه را دریابید.

روش استفاده

به تمام سالادها و غذاهایتان جعفری اضافه کنید. برای اینکه از خواص آن نهایت استفاده را ببرید از آب جعفری غافل نشوید. برای این کار یک دسته جعفری را پاک کرده و بشویید. سپس آن را به تنهایی یا با سبزیجات دیگر در مخلوط کن بریزید و آب آن را میل کنید. تخم این گیاه نیز خواص دیورتیک فوق‌العاده‌ای دارد. برای این کار به مدت ۱۵ دقیقه نصف قاشق چای‌خوری تخم جعفری را در یک فنجان آب بخیسانید و میل کنید. مدت زمان ادامه‌ی این دوره ۱۵ روز است.

۶-جعفری برای کاهش خطر سکته‌ی مغزی:

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جعفری باعث کاهش آسیب‌های رادیکال‌های آزاد می‌شود که باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند. این سبزی معطر همچنین به کاهش خطر سکته‌ی مغزی نیز کمک می‌کند.

روش استفاده

برای پیشگیری از این مشکل توصیه می‌کنیم به طور مرتب از جعفری تازه، آب یا دم کرده آن استفاده کنید. البته حواستان باشد که جعفری سرشار از ویتامین k می‌باشد برای همین مصرف آن برای افرادی که داروهای ضد انعقاد مصرف می‌کنند توصیه نمی‌شود مگر اینکه تحت نظر پزشک متخصص باشد.

۷-جعفری خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد:

جعفری می‌تواند از ابتلا به سرطان کبد، معده، پوست، مغز، سینه و همچنین سرطان تیروئید پیشگیری کند. این سبزی معطر حاوی میزان قابل‌توجهی آنتی‌اکسیدان‌ است که با سرطان مقابله می‌کنند. این گیاه همچنین از رشد و تکثیر سلول‌های سرطان‌زا نیز جلوگیری می‌کند.

روش استفاده

توصیه می‌کنیم مصرف جعفری را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کرده و از خواص آن استفاده کنید.

۸-جعفری خواص دیورتیک دارد یعنی ادرارآور است. از این گذشته حاوی فیبرهاییاست که انباشتگی چربی‌ها را کم می‌کند. این سبزی معطر همچنین باعث کنترل اشتها می‌شود. برای همین اگر قصد لاغری دارید و می‌خواهید از شر سلولیت‌های مزاحم نیز خلاص شوید جعفری را دریابید

۹-جعفری خوش‌آب‌ورنگتان می‌کند:

اگر رنگ پوستتان کدر شده است به سراغ جعفری بروید. لوسیون تهیه‌شده از جعفری کثیفی پوست را از بین می‌برد و رنگ و رویتان را باز می‌کند. باید بدانید که جعفری خاصیت ضدالتهابی دارد برای همین برای پوست‌های خشک و حساس بسیار مناسب است و قرمزی پوست را از بین می‌برد.

روش استفاده

یک فنجان آب بجوشانید و یک دسته جعفری به آن اضافه کنید. حرارت را کم کنید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بجوشد. محلول را صاف و در یخچال نگهداری کنید. هر روز صبح و شب از این لوسیون طبیعی استفاده کنید. می‌توانید لوسیون‌تان را به مدت ۵ تا ۶ روز در ظرف شیشه‌ای در بسته و در یخچال نگهداری کنید.

۱۰-جعفری برای تنظیم سیکل ماهیانه خانم‌ها:

جعفری حاوی ترکیبات قاعده‌آور است. در واقع این سبزی معطر خواصی دارد که روی دستگاه جریان خون تأثیر می‌گذارد و به این ترتیب جریان خون را در منطقه‌ی رحم تحریک می‌کند. جعفری همچنین دردهای این دوره را کاهش می‌دهد.

روش استفاده

۲ تا ۳ قاشق غذاخوری جعفری را در یک تا دو فنجان آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. محلول را صاف کرده و میل کنید.
۱۱-جعفری علیه ورم مثانه و سنگ کلیه:

اگر از مشکلات ادراری مانند ورم مثانه (در حالت خفیف آن) رنج می‌برید این گیاه کمکتان می‌کند به خاطر اینکه خواص دیورتیک دارد. همچنین این سبزی معطر می‌تواند باعث پیشگیری و درمان سنگ کلیه شود. چون باعث دفع ضایعات از کلیه‌ها می‌شود. باید بدانید که همین ضایعات باعث ایجاد درد و گرفتگی عضلات می‌شوند.

روش مصرف

توصیه می‌کنیم روزانه حداکثر ۶ گرم برگ و ریشه‌ی جعفری میل کنید (به صورت سبزی یا دمنوش). برای تهیه‌ی دم کرده آن ۲ گرم این گیاه را در ۱۵۰ میلی‌لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید. روزانه ۳ مرتبه از این دمنوش میل کنید. توجه داشته باشید که اگر علائمتان رفع نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.

۱۲-خانم‌های شیرده و مصرف جعفری:

جعفری جزو گیاهانی است که باعث کند شدن یا قطع ترشح شیر می‌شود. برای همین توصیه می‌شود که خانم‌های شیرده در مصرف این گیاه زیاده‌روی نکنند. اگر به هر دلیل می‌خواهید شیرتان قطع شود روزانه ۲ تا ۳ مرتبه دم کرده جعفری میل کنید.

۱۳-درمان آسم (تنگی نفس) با جعفری:

افرادی که دچار حملات آسمی می شوند، چنانچه مدتی هر روز مقداری برگ تازه این گیاه را خرد نموده و در کمی شیر گرم بریزند و صبح ناشتا میل کنند تنگی نفس آنها به خوبی بر طرف شده و گرفتگی صدا را نیز بر طرف می کند.

۱۴- نقش جعفری در التیام دادن سریع زخمها:

برگ های این گیاه به دلیل داشتن خاصیت ضد عفونی کننده، میکروب کش و التیام دهندگی سریع زخمها در درمان جراحات کم عمق و التیام زخم ها به کار می رود. برای این کار برگ های تازه جعفری را له کنید و بر روی جراحات ضماد نموده و ببندید.

۱۵- درمان یرقان (زردی) با جعفری:

کسانی که از بیماری یرقان رنج می برند چنانچه ۴۰ گرم ریشه دو ساله این گیاه را در یک لیتر آب جوشانده و آب صاف شده آن را با کمی عسل یا نبات شیرین کنند و میل نمایند در درمان بیماری آنها موثر است.

۱۶- درمان کم خونی و لاغری با جعفری:

این گیاه یک منبع خوب کلروفیل، آهن، مواد آلی، کلسیم، فسفر، منگنز و ویتامین های A و B و C است. این مواد، این گیاه را برای کم خونی و ضعف بدن مفید ساخته است. در این مورد استفاده از آب جعفری تازه، پودر قاووت و جوشانده آن توصیه می شود.

۱۷- درمان بیماریهای پوستی با جعفری:

این گیاه به صور مختلف از قبیل ماسک، مرهم، پماد، کرم، روغن و کمپرس در بر طرف نمودن برخی ضایعات پوستی استفاده می شود که در زیر به برخی از آنها اشاره می کنیم:

الف- رفع جوشهای قرمز صورت: مالیدن روغن برگ جعفری به پوست موجب رفع جوشهای قرمز پوست می گردد. همچنین شستشوی پوست با آب صاف شده دم کرده ریشه این گیاه در دو وعده صبح و شام در از بین بردن این گونه جوشها موثر است.

ب- معالجه زبری و ترک دست و پا: استفاده از کرم نرم کننده پوست علاوه بر رفع زبری و خشنی موجب درمان ترک پوست می گردد. برای تهیه آن ۲۰ گرم پودر برگ و ریشه این گیاه را در کمی کره کاکائو ذوب شده بریزید، خوب به هم زده و هر بار کمی از آن را به محل ترک بمالید.

پ- از بین بردن غدد دردناک زیرپوست: یک مشت برگ تازه این گیاه را کوبیده و له نمایید، سپس آن را با کمی روغن زیتون و نمک مخلوط نموده و خوب مالش داده و بر روی غدد دردناک بگذارید و اثر شفابخش آن را در تسکین درد و تحلیل ورم ببینید.

ت- تحلیل ورم چرکی چشم: استفاده از ضماد کمپرس برگ های له شده این گیاه بر روی ورم چشم، در تحلیل ورم آن و سر باز کردن چرک و عفونت زیر پوست بسیار مفید است. همچنین مصرف آب جعفری تازه همراه با آب هویج در درمان بیماریهای چشم موثر است.

ث- تحلیل ورم کوفتگی و ضرب دیدگی: ۱۰۰ گرم برگ این گیاه  را با ۵۰ گرم آرد جو و ۲۰ گرم پودر گل ارمنی مخلوط کرده کمی لعاب ختمی را نیز به آن افزوده و خوب به هم زده و بر محل کوفته شده و ضرب دیده بمالید و ببندید. (در صورت سفت بودن مرهم کمی آب به آن اضافه کنید.)

۱۸- دفع سنگ کلیه و مثانه با جعفری:

عصاره جعفری تازه، سموم را از بدن دفع کرده و به شکستن سنگ های کلیه کمک می کند. در این مورد دم کرده این گیاه نیز موثر است.

طرز تهیه دم کرده جعفری: یک دسته تازه ار این گیاه شسته شده را در یک بشقاب گذاشته و آب در حال جوشیدن را روی آن بگذارید و روی آن را بپوشانید تا گرم بماند، وقتی سرد شد مایع را در ۲۴ ساعت آینده مصرف کنید. چنانچه این عمل را تا سه هفته تکرار نمایید تمام اختلالات کلیه و مثانه شما درمان خواهد شد.

۱۹- تسکین درد گوش با جعفری:

چکاندن آب جوشانده غلیظ برگ های این گیاه در گوش در تسکین درد آن موثر است. همچنین استفاده از ضماد برگ له شده آن بر روی گوش در تحلیل ورم گوش مفید است (در صورت نبودن آب له شده جعفری یا جوشانده غلیظ آن، از روغن برگ جعفری بهره بگیرید.)

۲۰- معالجه نقرس با جعفری:

جهت درمان نقرس و کاهش اسید اوریک خون سه مثقال تخم این گیاه را با دو مثقال برگ آن و ۵ مثقال عناب مخلوط کرده، جوشانده و آب صاف شده آن را صبح و عصر میل کنید. همچنین می توانید جهت کاهش سوزش نوک انگشتان پا و درمان خارجی از ضماد کمپرس جوشانده ریشه کاسنی و ریشه این گیاه بر محل سوزش بی بهره بگیرند.

۲۱- درمان بندآمدگی ادرار با جعفری:

استفاده از جوشانده ۳۰ تا ۴۰ برگ جعفری خشک در یک لیتر آن به عنوان داروی ضدعفونی کننده مجاری ادراری و ادرار آور عمل نموده و در رفع بندآمدگی ادرار به کار می رود. (توجه: مصرف روزانه ۳ تا ۴ فنجان از آب صاف شده این جوشانده کافی است.)

۲۲- پایین آوردن تب با جعفری:

مصرف ۳ تا ۲۰۰ گرم از شیره ساره برگ جعفری (بدون الکل) و مالیدن روزانه چند قطره از شیره الکلی آن به سر و پیشانی آوردن درجه حرارت بدن و رفع تب به ویژه تب های متناوب توصیه می شود.

۲۳- تسکین دردهای عصبی با جعفری:

استفاده از شیره برگ این گیاه را روی مفیدی جهت رفع دردهای عصبی می باشد. شیره برگ جعفری را به تنهایی یا همراه الکل ۹۰ یا ۷۰ درجه تهیه می کنند از شیره الکلی برگ این گیاه به مقدار بسیار کم و به صورت استعمال خارجی استفاده می کنند.

۲۴- درمان بندآمدگی شیر مادران با جعفری:

مادرانی که شیر آنها کم شده یا شیر در سینه آن ها بند آمده، چنانچه کمی از برگ های تازه این گیاه را له کرده و بر روی سینه ها ضماد کنند، به مدت چند ساعت آن را بسته، بعد آن را بشویند و این عمل را تا چند روز تکرار کنند نتایج شفابخشی به دست خواهند آورد.

۲۵- دفع کرم های ریز روده با جعفری:

جهت رفع انگلها و کرم های دستگاه گوارشی ۵ مثقال پودر برگ خشک این گیاه را با ۵ مثقال پودر کرفس و ۵ مثقال پودر گل بنفشه مخلوط کرده در کمی آب جوشانده و صبح ناشتا میل کنید و این عمل را تا چند روز متوالی تکرار کنید.

۲۶- رفع اختلالات قاعدگی در زنان با جعفری:

تقریبا کلیه اجزای این گیاه اعم از ریشه، تخم و برگ آن در درمان اختلالات قاعدگی از قبیل عقب افتادگی خون قاعدگی، عادت ماهیانه و همچنین ترشحات سفید غیر طبیعی زنان به صور مختلف دارویی (جوشانده، پودر و حمام دارویی) به کار می رود.

الف- جوشانده تخم جعفری:صد گرم تخم این گیاه را در یک لیتر آب به مدت ۱۰ دقیقه جوشانده و آب صاف شده آن را میل کنید. این جوشانده معالج قاعده های سخت بوده و عادت ماهیانه را باز می کند.

ب- جوشانده برگ جعفری: سی گرم برگ جعفری خشک یا تر را در ۲۵۰ گرم آب جوشانده و آب صاف شده آن را میل کنید. این جوشانده علاوه بر رفع بند آمدگی خون قاعدگی معالج خوبی جهت رفع یائسگی زودرس خانم ها می باشد.

حمام دارویی گیاه کامل جعفری: ۱۰۰ گرم گیاه کامل جعفری (همراه با ریشه، ساقه و برگ) را در کمی آب ریخته و بجوشانید، آب صاف شده آن را در تشتی ریخته و پس از سرد شدن در آن بنشینید و محل را با آن شستشو دهید.

۲۷- نقش جعفری در ترک عادت مشروب خوری:

استفاده از شربت ساده برگ این گیاه یا جوشانده ۴۰ گرم برگ آن در یک لیتر آب موجب رفع عادت استفاده از شراب و نوشابه های الکلی می گردد.

مصارف درمانی و خواص طبی روغن جعفری:

چکاندن چند قطره روغن جعفری در گوش موجب تسکین درد آن می گردد. جهت معالجه روماتیسم و نقرس از مالیدن روغن این گیاه بر محل درد و مالش مداوم آن غفلت نورزید. روغن جعفری به دلیل داشتن خاصیت ملین (نرم کننده) در رفع گرفتگی ماهیچه ها، درمان زبری و سختی پوست و همچنین تحلیل ورم به صورت استعمال خارجی و مالیدن آن به عضو کاربرد دارویی دارد.