نام های محلی و معروف دیگر بابا آدم

رأس الجامه – آرگیتوم – آراقیطون – فیل گوش- لوف کبیر – باردان – رأس الطعامه – رأس الحمامه – لوف .

مشخصات ظاهری بابا آدم

بابا آدم گیاهی است علفی و دو ساله که بیشتر در زمین های اهکی و زمین های بایر و …. می روید . ساقه این گیاه راست وپر شاخ و بال است ، بلندیآن از۸۰سانتی متر تا دو متر می رسد و پوشیده از کرک های زبر و خشن است .
برگ های با با آدم بسیار درشت ، بیضوی و ساده است که در زیرمایل به سفیدی و در سطح رویی سبز رنگ است .
گل هایش به طور کلا پرک های متعددی در نوک ساقه ها قرار دارد که به رنگ های سفید و گاهاً هم رنگ قرمز مایل به بنفش است . گل آن کروی شکل و پوشیده از فلس های است که به قلاب های کوچکی ختم می شود . ریشه آن دراز ، کمی ضخیم و دوکی شکل است .

تاریخچه بابا آدم

این گیاه از ایام قدیم مورد استفاده بوده و از آن به عنوان داروی مدر – تصفیه کننده خون و بر ضد بیماری های جهاز تناسلی زنان به کار می رفته است .
روغن آن نیز به عنوان محرک رشد مویرگ ها شهرت دارد . بابا آدم به علت داشتن برگ های بزرگ و پهن به موجب یک افسانه قدیمی نوشته شده است که حضرت آدم و حوا پس از آن که به زمین آمدند ، از برگ بابا آدم برای پوشاندن وستور عورت خود استفاده نمودند.

خواص درمانی:
معرق
ضدچاقی
رماتیسم
جوشهای غرور جوانی
پایین آورنده قند خون
درمان سرخک

روش مصرف:

یک فنجان قبل از هر وعده غذایی میل شود .

برای تهیه عرق این گیاه بیشتر از ریشه آن استفاده می شود و در حال حاظر به همین خاطر درمزارع می کارند .

ریشه باباآدم را هنگامی که گیاه یکساله است و قبل از آن که گل بدهد در اواخر فصل زمستان یا اوائل فروردین جمع آوری می کنند.

باباآدم دارای طبع گرم و خشک است .

تاثیر آن در درمان بیماری ها به شرح زیر میباشد:

۱-فشار خون، دیابت ، کلسترول

جهت کاهش دادن فشار خون،دیابت (قند خون )، کلسرول خون صبح و عصر به طور ناشتا یک استکان از عرق ریشه بابا آدم میل کند .

۲- خارش و لک های پوستی

برای رفع خارش پوستی و انواع لک پوستی به مقدار یک استکان صبح ناشتا و یک استکان عصر از عرق ریشه بابا آدم میل کنید.

۳- زونا 

به منظوردرمان زونا (نوعی ناراحتی دردناک مرتبط با پوست ) می توانید از عرق این گیاه استفاده نمایید .بدین ترتیب که در طول روز سه استکان عرق بابا آدم آن هم به صورت ناشتا بیاشامید .

۴- مصرف عرق باباآدم می تواند در رفع ناراحتی های پوستی، بیماری های عفونی ، ریزش مو ،لک و کورک ،  نقرس ، اسید اوریک، رماتیسم ، آرتریت، چاقی ، مسمومیت خون، سرطان روده ،  آبله و حساسیت نافع باشد.

۵- آشامیدن این عرق برای تقویت لثه ،تقویت قفسه سینه، ترمیم زخم ها، ورم عمومی بدن مفید می باشد .

۶- عرق بابا آدم ادرار آور و عرق آور است.

شناسنامه گیاه:

تصفیه کلیه، درمان نقرس و روماتیسم و مخملک و سرخک، ادرار آور ،پاک کننده عروق، معرق

موارد استفاده:

بابا ادم دارای خاصیت عرق اور، ضد حساسیت، کم کننده ی اب بزاق، صفرا اور، زیاد کننده ی ادرار، تصفیه خون و ضد خارش می باشد.

همچنین آن را در مواردی مانند:

بیماریهای عفونی، سرخک، مخملک،  قند خون،  زونا، ابله مرغان، مسمومیت ، سر خجه، اکنه، بیمار های پوستی، زرد زخم ، ریزش مو، رماتیسم، ارتریت، دندان درد  واریس ، اسید اوریک، نقرس، حساسیت ، زیادی وزن، تظاهرات پوستی و استسقا به عمل می اورند.

مضرات:
۱- زیاده روی مصرف بی رویه با با ادم موجب اختلالات بینایی می شود .
۲- افرادی که دارای فشار خون پا یینی می باشند باید در مصر ف با با ادم احتیاط نمایند.موارد مصرف : کاهش فشار خون –قند خون-کلسترول- رفع خارش پوستی- انواع لکه های پوستی- درمان زونا- ادار آور و عرق آور- تقویت لثه- تقویت قفسه ریشه سینه- ترمیم زخمها- ورم عمومی بدن- رفع بیماریهای عفونی- ریزش مو- لک و کورک- نقرس- اسید اوریک- رماتیسم- حساسیت- آبله- سرطان روده- مسمومیت خونی-رفع چاقی- آرتریت سودمند است

منع مصرف : افراد دارای فشار خون پایین مجاز به استفاده نمی باشند

خواص داروئی :
از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشک است.بهترین تصفیه کننده خون است و خون را تمیز کرده و سموم را از بدن خارج می کند،جوش های صورت و کورک را برطرف می کند،ادرار آور و معرق است،سیستم لنف بدن را تمیز می کند،بیماری های پوستی نظیر اگزما، پسوریازیس ، گل مژه و زخم ها را برطرف می کند،تورم را از بین می برد،تقویت کننده بدن است، جوشانده برگ های بابا آدم را در معالجه سرگیجه

و رماتیسم بکار می برند،جوشانده تخم بابا آدم ضد عفونی کننده است،در معالجه ذات الریه بکار می رود،تب حاصل از بیماری مخملک را برطرف می کند، در معالجه یبوست موثر است،نقرس را برطرف می کند،درد سیاتیک را آرام می کند، در برطرف کردن کمر درد موثر است،آب آوردن بدن را درمان می کند، هضم غذا را تسریع می کند، کهیر را برطرف می کند،ریشه بابا آدم را له کرده و یا بجوشانید و آنرا روی کورک یا اگزما بمالید تا آنرا برطرف کند،برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم را به سرمالید.