آندیو با نام دیگر آندیو ریش بز و ویتلوف،گیاهى است از خانواده کاسنى داراى برگهاى دراز و تکه تکه و گاهى مجعد و تابدار که در باغهاى سبزیکارى و در جالیز صیفى مى کارند و زمانی که بخواهند رنگ برگهاى آن سفید مایل به زرد بماند به محض این که ساقه و برگهاى آن بالا آمد روى آن را یک گلدان مى گذارند تا از نور هوا محروم شود و برگهاى آن سبز نگردد و یا آن را در گودالى فرو مى کنند و یا روى آن را شن و ماسه مى ریزند. در استانهاى شمالى فرانسه آندیو زیاد به عمل مى آید و ریشه آن را در بلژیک به مقدار زیاد خشک کرده و به فرانسه، آلمان و چکوسلواکى صادر مى کنند که به مصارف دارویى مى رسد.
اصل آندیو از چین و ژاپن است. اخیرا در ایران هم آن را کاشته اند و مصرف آن مورد توجه قرار گرفته است .
بهترین نوع آندیو از بلژیک به دست مى آید. در این کشور کشت آن بى اندازه رواج دارد و محصول فراوانى براى صدور به کشورهاى خارج به دست مى آید که به آن کاسنى بروکسل مى گویند.

خواص آندیو:
این سبزى براى کبد و تصفیه خون بسیار مفید است. طعم و مزه آن کمى تلخ و شبیه به مزه ساقه کرفس است .تلخی اندک این سبزی به علت وجود ماده ای شیمیایی که برای سلامت چشمها بسیار مفید است. این سبزی چربی اشباع شده و کلسترول بسیار اندکی دارد و مصرف آن برای بیمارانی که رژیم کم کلسترول دارند مانند بیماران مبتلا به سکته قلبی بسیار مفید می باشد. از طرف دیگر چربی اندک آن تبدیل به انرژی میشود لذا در بیماران فوق برای تولید انرژی مناسب است .به علت وجود ویتامین A در پیشگیری از سرطانهای رکتوم مثانه بسیار موثر است .هر برگ آندیو دارای یک کالری است به همین خاطر برای افراد در رژیمهای لاغری بسیار مناسب است. از دیگر خواص آندیو این است که در درمان آکنه بسیار موثر است .به خاطر وجود مواد مغذی و فیبر فراوان یبوست را برطرف میکند.محققان اعلام کرده اند نوشیدن مخلوط آب آندیو هویج کرفس در کم کردن تعداد دفعات حمله آسم موثر است. در بهبود کم خونی دارد ضمن آنکه بسیار مقوی نیز میباشد .