کبد چرب به دلیل کاهش تحرک و تغذیه ناصحیح از مشکلات پزشکی رو به گسترش در جهان صنعتی امروز است. کبد چرب اختلال مزمن و بدون علامت کبدی است که علت آن تجمع چربی و التهاب در کبد است.

شایع‌ترین علل کبد چرب در ایران چاقی، دیابت، سوءتغذیه و بالا بودن چربی خون است. در کشورهای دیگر دنیا مصرف بالای الکل از شایع‌ترین علت‌ها محسوب می‌شود.

از دیگر علل کبد چرب می‌توان به کاهش وزن ناگهانی، اختلالات مادرزادی، سوء جذب چربی، تغذیه ناصحیح و مصرف بیش از حد چربی و کربوهیدرات، گرسنگی طولانی مدت و تغذیه وریدی طولانی مدت، اشاره کرد.

تحقیقات و بررسی ها همچنین نشان داده است داروهایی مانند کورتون ها، هورمون‌های استروژن، قرص‌های ضدبارداری، داروهای تقویت جنسی و استرس از عوامل زمینه‌ساز این مشکل است.

کبد چرب بدون علامت است و در بعضی افراد ممکن است احساس پری شکم و درد خفیف ناحیه راست شکم را ایجاد کند، این مشکل معمولاً به صورت اتفاقی در حین بررسی‌های آزمایشگاهی یا سونوگرافی مشخص می‌شود.

این مشکل به ویژه در مراحل اولیه قابل درمان است، اما در تعدادی از بیماران در صورت درمان نشدن ممکن است به فیبروز کبدی یا در نهایت سیروز کبدی منجر شود که در این صورت درمان آن بسیار دشوار خواهد بود، در اینجا به روش‌های طبیعی برای درمان این مشکل اشاره می‌کنیم که می‌تواند بسیار اثربخش باشد.

مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تأثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب

دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است

اولین توصیه اصلاح تغذیه و شیوه زندگی است. کاهش مصرف گوشت، چربی و مواد قندی و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات توصیه کلی بسیار مفید است.

جایگزینی گوشت با سویا، جایگزینی شام با سالادی شامل هویج، کلم، کاهو، ترب، تربچه، سرکه سیب، آب غوره، پرهیز از آب خوردن بین غذا، استفاده بیشتر از سیر، پیاز، سبزیجات تازه، لیموترش و سیب در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید است.

زنجبیل و زردچوبه تأثیر مفیدی بر روند بهبود کبد چرب دارد.

مصرف مقطعی و کوتاه مدت ویتامین E می‌تواند مفید باشد.

مصرف روزانه یک لیوان سرکه انگبین تأثیرات شفابخشی در درمان کبد چرب دارد و عرق کاسنی، عرق خارشتر، عرق بید و عرق شاه تره نیز مفید است.

نوشیدن دم کرده گل مریم نیز اثربخش است.

کاهش تدریجی وزن و ورزش روزانه می‌تواند به گونه چشمگیری در درمان کبد چرب مفید باشد. البته توجه داشته باشید کاهش ناگهانی وزن ممکن است این مشکل را تشدید کند.

طب سنتی تدابیر خوبی برای درمان کبد چرب دارد، البته برای درمان آن حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید، زیرا نوع گیاهان و درمان تجویز شده بر اساس شرایط و مزاج فرد متفاوت است.