از علتهاى کم شنوایی گوش بخارات معده و غلبه و ازدیاد صفر است که مى توان با خوردن آش آبغوره آن را علاج کرد و اگر رطوبت غلبه کرده بود خوردن ۱۰ تا ١٢ مثقال گل قند بسیار نافع است.

براى درمان کم شنوایی ، وسط ترب بزرگى را بیرون آورده (ترب خواه سفیدو سیاه و یا قرمز باشد هر نوع آن باشد بلا اشکال است) و آب انار را بجوشانند تاغلیظ شده و مثل سرکه شیره، قوام دار باشد بلکه قدرى هم غلیظ تر شود. در وسط آنترب بریزند و چند قطره سرکه و یک قاشق مرباخورى روغن کنجد هم با آن آب انار مخلوط نموده، ترب را در وسط ظرف آبى و آن آب را بر روى چراغ بگذارند که آب بجوشد. در اثر جوش آب، مایع داخل ترب هم بسته خواهد شد، سپس روزى سه مرتبه هر مرتبه دو قطره در گوش بچکانند سنگینى و ناشنوایى گوش مرتفع خواهد شد.

اگر داخل گوش چرک نمود انزروت (گنجیده) را بسایند و پنبه را فتیله نموده در داخل روغن بادام تلخ فرو برند که پنبه چرب شود. بعد از روغن بیرون آورده گنجیده سائیده شده که تهیه نموده‌اند آغشته نمایند که گنجیده بر روى پنبهء چرب شده آلوده شود و همان پنبهء آغشته به گنجیده را در داخل گوش بگذارند و این عمل را دو سه شب تکرار نمایند به کلى چرکها را مى کشد.

براى پیشگیرى از گوش درد، موقع خواب مقدارى پنبه در سوراخ گوش بگذارید. اگر درد گوش از گرمى و حرارت و آفتاب باشد، علامتش این است که درد در گوش بکوبد و گوش و چشم، سرخ شود و شخص احساس کند که گوئى آتش از گوش به سرش مى رود. براى درمان، تخم کاهو و گشنیز خشک را جوشانده ساعتى یک قاشق بنوشند. یا روغن گل سرخ را در سه برابر میزان خود سرکه، بجوشانند و در گوش بچکانند. غذاهاى خنک مثل مغز خیار، آلو، آب برگ هلو، گشنیز و تمر هندى و جو و لیمو ترش بخورد و از غذاهاى گرم دورى کند.

درد گوش اگر از سردى یا سرمازدگى و آب و باد سرد باشد، علامتش این است که حالت استفراغ پیدا شود و دهان پر از آب گردد. سردرد کمى حس شود و چنانچه آب گرم بر سر ریزند این درد کمتر مى شود. براى درمان این نوع درد گوش باید مزاج را پاک کرد. عسل جوشانده شده را با آب غرغره کنند. کوبیده ی چند

ادویه مثل دار چین و هل و میخک و زنجبیل را جوشانده، پنبه اى در آب آن بفشرند و بر گوش گذارند. یا این که زنجبیل را کوبیده و جوشانده و صاف کرده، با روغن کنجد دوباره بطور ملایم بجوشانند تا آب آن تمام شود و روغن بماند و این روغن را در گوش بچکانند. یا حمام گرم بروند و نمک را گرم کرده در پنبه گذاشته روى گوش قرار دهند. یا گوش را به بخار شلغم پخته بگیرند. درمان خارش گوش اینست که هسته زرد آلو را کوبیده در روغن بادام تلخ شیره کشیده در گوش بچکانند.

براى بند آمدن چرک گوش، برگ زیتون را سائیده، با عسل مخلوط کرده در گوش بگذارید تا چرک بند آید.

براى صداى داخل گوش مرزنجوش را بجوشانید و آب آن را بفشارید و با روغن زیتون مخلوط کنید و در گوش بچکانید.

اگر در داخل گوش دملى ایجاد شود باید روزى سه مرتبه، هر بار ۴ قطره روغن کنجد در داخل گوش بچکانید.

در مواقع هر نوع گوش درد از خوردن گوشت و تخم مرغ و پیاز خوددارى کنید. در هر قسم گوش درد باید معده سبک باشد.

اگر سرکه را بجوشانید و سپس قدرى روغن گل سرخ با آن مخلوط کنید و در گوش بچکانید در اغلب گوش دردها مفید است.

براى حفظ سلامتى گوش هر ١۵ شب یک بار چند قطره روغن بادام تلخ موقع خواب در گوشهاى خود بچکانید.

اگر هسته ی زرد آلو را بکوبند و روغن آن را بگیرند و هر روز صبح چند قطره از آن را در گوش بچکانند، براى رفع صدا و وز وز کردن گوش، دارویى بسیار مفید و عالى است.

اگر گوش شما وز وز صدا مى کند کمى روغن هسته ی هلو را به داخل گوش خود کنید فورا صداى گوش شما ساکت خواهد شد.

براى تخفیف درد گوش، موقعى که شب مىخوابید، سیبى را که کوره در زیر خاکستر پخته شده است به گوش خود بمالید و بخوابید، فورا درد آن ساکت مى شود.

دم برگ گل سوسن سفید را اگر در روغن فندق بخیسانند با آن مى توان انواع درد گوش را آرام و ساکت کرد.

براى رفع گوش درد باید یک گلوله ی کوچک جعفرى نمک زده با روغن زیتون را در سوراخ گوش گذاشت.

اگر گشنیز و بنفشه و گلسرخ را از هر کدام به مقدار مساوى بکوبید و هم وزن آنها قند سائیده اضافه کرده میل کنید، گوش درد را علاج مى کند.

براى صداى گوش مى توانید روغن بادام یا آب بابونه را در گوش بچکانید. اگر هزار پا در گوش رفته، روغن کنجد بچکانید تا بیرون آید.

اگر آب در گوش رفته کف دست را روى گوش بگذارید و چند قدم لى لى کنید آب بیرون مى آید.

آب برگ بید، پاک کننده ی چرک گوش است.

اگر چند قطره آب نیمگرم برگ چغندر را در گوش بچکانید، درد آن را ساکت مى کند.