بعد از گذشتن از مرز ۴٠ سالگى باید توجه داشت که روده غذاهاى ناباب را نمى تواند مثل گذاشته هضم کند و ناراحت و فرسوده مى شود. براى سلامتى روده‌ها باید دستورات زیر را به کار ببرید:

از صرف غذاهایى که تولید گاز زیاد مى نماید خوددارى کنید. مثلا از خوردن پیاز و لوبیا که مولد گاز هستند و یا غذاهاى سنگین و پر چربى که احتیاج به فعالیت هضمى بیشتر دارد پرهیز کنید. در عوض میوه زیاد میل کنید. سبزیجات غالبا براى دستگاه گوارش مفید هستند زیرا این قبیل اغذیه ی گیاهى، حجیم بوده و موجب تحریک روده گردیده و به عمل هضم کمک می نمایند.

آشامیدن آب زیاد براى روده فوق العاده مفید است. از آنچه موجب سنگینى و تنبلى روده مى شود دورى نمائید. گردش در هواى آزاد و ورزش سبک در کار روده مؤثر است.

فراموش نکنید که روده ضامن سلامتى و ادامه ی حیات اعضای بدن شماست و اگر خوب از آن محافظت کنید آن هم مراقب خوبى براى سلامتى و انبساط خاطر شما خواهد بود.

در موقع یبوست مزاج، مدفوعات تخمیر مى شود. افراط در غذاهاى نشاسته‌اى، آردى، غلات، روغنها و شیرینیهاى مخلوط و مختلف هم تولید گاز و نفخ شدید در امعای مى کند. برعکس وقتى کسى که مبتلا به گاز و نفخ زیاد روده‌هاست غذاهاى سازگار بخورد دیگر احساس نفخى در شکم و امعای خود نخواهد کرد و در نتیجه درد شکم و پهلو بر طرف خواهد شد. یک رژیم ده روزه انگور چاره ی قطعى گاز و نفخ زیاد امعای است.

براى از بین بردن میکروبهاى روده‌ها آویشن و کاکوتى را در ماست و دوغ ریخته مى خوردند.

بادیان و انیسون نیز که از سبزیهاى معطر مى باشند اخیرا مورد استفاده قرار گرفته و در ضد عفونى کردن روده‌ها کمک بزرگى مى کنند.

انواع سیر و پیاز و تره نیز در ضد عفونى کردن روده‌ها مؤثر مى باشند و میکربهاى روده اى را از بین مى برند.

انجیر تازه و خشک یکى از غذاهاى موافق این عمل است. خوردن ناردان، خاکشیر، شکر سرخ و بهتر از همه سیر و پیاز و همچنین تنقیه با ریشه ی گل خطمى بهترین داروى ضد تعفن روده‌ها مى باشد.

پرتقال دافع باد شکم است و در حالى که دستگاه هاضمه را نرم مى کند باد شکم را دفع مى سازد. کلم عمل روده‌ها را تقویت و آن را ضد عفونى مى کند.

اسطوخدوس گاز روده‌ها را شفا مى بخشد.

ورم روده ی بزرگ به علت انسداد روده‌ها بوجود مى آید نه به علت وجود میکروب. بنابر این براى معالجه کولیت و ورم امعای، پرتقال و مرکبات بهترین و طبیعى ترین داروست که باید رژیم پرتقال گرفت و بجاى غذاهاى دیگر موز را جانشین آن کرد.

براى ورم روده (کولیت) باید در روز، هر ساعت یک لیوان آب انگور نوشید و فرداى آن روز هر یک ساعت به یک ساعت آب نصف لیمو یا تمام آن را گرفته و منحصرا آب لیمو خورد و این کار ر در هر روز از دوازده تا چهارده ساعت ادامه داد و شبها هیچ چیز دیگرى نخورد.

در درمان عفونتهاى روده اى و حتى زخم مجارى روده‌ها از هویج کمک مى گیرند.

تنقیه با آب نیمگرم چغندر، جهت ورم روده گرفتگى آن نافع است.

پرتقال با خرمالو ضد کولیت است. لیمو جدا روده‌ها را تقویت مى کند.

مصرف کلم به دستگاه بدن، آهک، گوگرد و املاح پتاسیک که اعمال روده‌ها را تقویت مى کند مى بخشد و روده‌ها را ضد عفونى کرده، سپس بواسطه ی طبیعت سلولزى خود آنها را به انقباض وامی دارد. آزمایشهاى متعدد معلوم کرده است که شاهى آبى داراى تعداد زیادى از مادهء ضد میکروب (آنتى بیوتیک) است و به حدى این ماده مؤثر است که اگر کسى. زخمهاى کوچکى در روده داشته باشد با مصرف بیست گرم شاهى آبى در روز، به زودى شفا خواهید یافت و دیگر احتیاجى به پنى سیلین که باید در موارد استثنائى و خیلى وخیم و سخت استعمال کند نخواهد داشت.

کسانى که روده‌هاى تنبلى دارند اگر قبل از صرف غذاى اصلى خود موقع ناهار و شام ده تا دوازده آلوى سیاه خشک را که به ترتیب زیر تهیه شده باشد مصرف نمایند فایده و نتیجه مطلوبى خواهند گرفت. طرز تهیه ی آن چنین است:

شب پیش از غذا، ده تا دوازده آلوچه ی خشک را جدا کرده و گوشه اى از آن را با کارد سرتیز شکاف بدهید و یک ساعت آن را در آب خیس کنید و بعد آن را در همان آب، یک تا سه ساعت بجوشانید و سه بار آب آن را با آب گرم عوض کنید و آن را تا گرم است در آغاز غذاى اصلى خود یعنى موقع ناهار یا شام مصرف کنید.

یک قاشق سوپخورى روغن زیتون اگر صبح ناشتا خورده شود علاوه بر اینکه هیچگونه دل دردى بوجود نمى آورد، مجارى روده‌ها را چرب کرده و به توده ی اغذیه اى در آنجا جمع شده اند اجازه مىدهد راه عادى خود را آهسته اهسته طى کنند.

بیماری روده

براى معالجه روده‌ها از پیاز پخته استفاده کنید. جعفرى روده‌ها را ضد عفونى مى سازد.

براى رفع گاز روده، تخم رازیانه را به مقدار ١۵ گرم در یک لیتر آب دم کنید و با هر غذا یک فنجان آن را مصرف نمائید.

پوست تازه پرتقال یا نارنج را بجوشانید و شیرین کرده مصرف نمائید، روده‌ها را ضد عفونى مى کند.

براى درمان ورم روده‌ها ٢ تا ٣ سیب را قطعه قطعه کرده با پوست به مدت یک ربع ساعت در یک لیتر آب بجوشانید و کمى شیرین بیان به آن اضافه کرده مصرف نمائید.

ترنجبین در امراض روده به مقدار ١٠ إلى ٧٠ گرم، هم بطور ساده و هم مرکب مصرف مى شود.

جوشانده ٣٠ تا ۴٠ گرم عناب خشک در یک لیتر آب به مدت نیم ساعت، براى درمان تحریکات و عفونتهاى روده مفید است.

مصرف جوشانده سه قاشق سوپخورى تخم کتان در یک لیتر آبجوش براى درمان ورم روده کوچک مفید است.

برگ بو ضد عفونت روده‌هاست. مقدار مصرف آن چهار گرم در یک لیوان آبجوش است.

جوشانده غلیظ زغال اخته فرنگى، چه تازه و چه خشک، به مقدار یک مشت در نیم لیتر آب که کمى شکر به آن اضافه شود، در درمان انسداد روده مفید است و باید این جوشانده را چهار تا ۶ فنجان در هر روز مصرف کرد.

احتیاط – کسانى که ورم روده دارند نباید اسفناج مصرف کنند.