پوست بدن به‌ویژه صورت بسیار حساس بوده و در صورت رعایت نکردن مراقبت‌های بهداشتی، سلامت خود را از دست داده و خیلی زود دچار آسیب می شود. البته این آسیب ها یک شبه ایجاد نمی شود بلکه به‌تدریج بر روی پوست ظاهر می شود؛ عدم رسیدگی مناسب به پوست می تواند سریعاً آن را تبدیل به پوستی خشک و یا دچار التهاب نماید. بسیاری از مردم بر این باورند که این آسیب ها (پیری پوست، چین و چروک، لکه‌ها و…) غیر قابل پیشگیری بوده و از علائم گذشت عمر می باشند و چاره‌ای برای آن وجود ندارد، در حالیکه این افراد سخت در اشتباهند. روش‌های زیادی وجود دارد که با به‌کارگیری آنها می توانید دارای پوستی سالم و شاداب و زیبا باشید و پیری پوستتان را به تأخیر اندازید.

آماده‌سازی پوست :

یکی از راه‌های بسیار مفید برای پاکسازی و تمیز کردن عمقی پوست استفاده از بُخور می باشد. همیشه پس از بخور دادن صورت و تمیز شدن پوست، از یک تونیک تقویت کننده و یا ماسک صورت استفاده کنید. پارک کننده‌های منافذ پوست برای افرادی که دارای آکنه (جوش صورت) هستند مفید می باشد. داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از سبزیجات تازه، میوه‌جات، و انواع سالادها و خودداری از خوردن غذاهای فرآوری شده و هم‌چنین انجام ورزش می توانند به شما در داشتن پوستی سالم و جوان و شاداب کمک کنند.

بُخور صورت برای پوست‌های نرمال :

۴۰ گرم گل بابونه تازه و یا ۱۵ گرم گل بابونه خشک را درون ظرفی ریخته و ۲ فنجان و نیم آب جوش را به آن اضافه کرده و بگذارید به‌مدت ۳۰ دقیقه دَم بکشد، سپس آن را از صافی رد کنید. حال این عصاره به‌دست آمده را در کاسه بخور ریخته و با آن صورت خود را بخور دهید.

بُخور صورت برای پوست‌های غیر نرمال :

همان مراحل ذکر شده در بالا را انجام دهید. البته به‌جای گل بابونه، از گلبرگ‌های گل جعفری و یا گل همیشه بهار استفاده نمائید و هم‌چنین یک قاشق غذاخوری عنبر به دم کرده خود اضافه کنید.

ماسک های صورت:

ماسک های گیاهی پوست صورت سبب محکم شدن بافت پوست شده و از شل شدن و افتادگی پوست جلوگیری می کند و هم‌چنین باعث نرمی و شادابی پوست می شود. البته استفاده بیش از حد از ماسک ها ممکن است سبب تحرک پوست شود.
گیاه کامفری (گوش‌خر) و گلاب ماسک های مناسبی برای پوستهای خشک هستند، در حالیکه گیاه جعفری و مریم گلی برای پوستهای چرب مناسبند. ماسک آماده شده را به سرتاسر صورت جز اطراف و دور چشم بمالید و اجازه دهید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی پوست بماند. سپس با آب، صورت خود را آبکشی کنید.

ماسک نرم و لطیف کننده برای پوستهای خشک:

دو قاشق غذاخوری آرد جو دو سر، یک عدد زرده تخم‌مرغ، یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق غذاخوری گلاب و کمی شیر را با یکدیگر مخلوط کرده و ماسک به‌دست آمده را به صورت خود بمالید.

ماسک مناسب برای پاکسازی پوست‌های چرب :

۱۵ گرم جعفری تازه را همراه با ۱۵ گرم مریم گلی تازه در آب جوش به حجم ۴/۱ فنجان ریخته و آن را دم کنید. سپس ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری از این دم کرده را (پس از صاف کردن آن) با ۲ قاشق غذاخوری آرد جو دو سر و ۱ قاشق غذاخوری گِل سَرشور و ۱ عدد سفیده تخم‌مرغ و ۱ قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کرده و این ماسک را به صورت خود بمالید.

پاک کننده‌ها و اِسکراب‌ها- Cleansers & Scrubs

اسکراب‌های صورت سبب شادی و نشاط پوست شده و به تمیز شدن پوست نیز کمک می کند. دانه‌های ریز و شن مانندی که در همه اسکراب‌ها وجود دارد سبب کنده شدن پوستِ مرده شده و هم‌چنین جریان خون را در زیر پوست بهبود می بخشد و باعث می شود که پوست صورت تازه و جوان و شاداب جلوه کند. استفاده از اسکراب‌ها در هر زمانی از سال مناسب است اما استفاده از آنها در ماه‌های سرد و ابری زمستانی که پوست درخشندگی و شادابی لازمه را ندارد مناسب‌تر می باشد. اسکراب‌ها را قبل از مرطوب کننده‌ها باید استفاده کرد. برای استفاده کمی از آن را با روغن بادام مخلوط کرده و بر روی صورت مالیده با نوک انگشتان دست به شکل دایره‌وار پوست صورت را ماساژ دهید، سپس با آب ولرم پوست صورت را شسته و به آرامی آن را خشک کنید.

اِسکراب صورت تهیه شده از گلبرگ‌های معطر :

۳ قاشق غذاخوری آرد بادام پوست گرفته را با ۳ قاشق غذاخوری بلغور جو دو سر (اندازه متوسط) و ۳ قاشق غذاخوری شیر خشک مخلوط نمائید و با اضافه کردن ۲ قاشق غذاخوری گلبرگ‌های گل محمدی خشک شده که به‌صورت پودر درآمده است مخلوط را کامل کنید.

اسکراب تهیه شده از پوست مرکبات :

این مواد را با یکدیگر مخلوط کنید : ۳ قاشق غذاخوری آرد تخم آفتابگردان، ۳ قاشق غذاخوری بلغور جو دوسر ۳ قاشق غذاخوری نمک دریایی و یا نمک معمولی، ۳ قاشق غذاخوری پوست رنده شده پرتقال، و به این مخلوط ۳ قطره عصاره روغنی گریپ فروت اضافه نمائید.

تونیک (تقویت کننده و شاداب کننده) صورت:

ترکیبات مختلفی به‌عنوان تونیک های پوست برای آرامش بخشیدن به پوست و شادابی آن استفاده می شود. برای شاداب کردن پوست‌های خشک و حساس باید از دم کرده‌های گیاهی مناسب و یا عرق گل ها استفاده کرد، در حالیکه برای پوستهای چرب که دارای منافذ باز نیز هستند می توان از تونیک های حاوی گیاه عنبر استفاده نمود.

تونیک مخصوص پوستهای حساس :

۴۰ گرم گلبرگهای گل محمدی تازه، ۲ و ۲/۱ فنجان آب جوش و ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را در ظرفی ریخته و در ظرف را می گذاریم و پس از مدت تقریباً ۲ ساعت محلول را صاف کرده و تونیک به‌دست آمده را درون بطری شیشه‌ای ریخته و به‌هنگام نیاز از آن استفاده می کنیم.

تونیک مخصوص پوستهای چرب :

۲۰ گرم گیاه اسطوخودوس تازه را با ۶ قاشق غذاخوری آب جوش مخلوط کرده و اجازه می دهیم به‌مدت ۲ ساعت بماند. سپس آن را از صافی رد کرده و ۲/۱ قاشق غذاخوری عنبر به محلول اضافه می کنیم و پس از مخلوط کردن آنها با هم، درون بطری شیشه‌ای می ریزیم و به‌هنگام نیاز استفاده می کنیم.

تونیک مخصوص پوستهای نرمال :

۵ قاشق غذاخوری عرق بهار نارنج را با نصف قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و در ظرف شیشه‌ای نگهداری می کنیم و از آن استفاده می کنیم.

 

مرطوب کننده‌ها یا نرم‌کننده‌ها:

آماده کردن لوسیون‌های نرم کننده پوست که گیاهی می باشند بسیار ساده است. گیاهانی که توصیه می شوند مکمل خوبی برای ترکیبات نرم کننده هستند، شیر، کره کاکائو و روغن‌ها خاصیت نرم کنندگی دارند در حالیکه گیاهان اضافه شده به این ترکیبات خصوصیات دیگری را به این کرم‌ها و لوسیون‌ها می بخشند.

روغن برای حمام کردن :

۶ شاخه گیاه رُزماری را درون ظرف شیشه‌ای کوچک حاوی روغن گیاهی (ذرت، زیتون و…..) بریزید و بگذارید به‌مدت ۲ هفته بماند. سپس این روغن را صاف کنید؛ ۲ عدد تخم‌مرغ را خوب بزنید و با ۳ قاشق غذاخوری از این روغن رُزماری مخلوط کنید سپس ۲ قاشق غذاخوری عسل و ۲ قاشق غذاخوری شامپو بچه و ۳/۲ فنجان شیر به آن اضافه کنید، حال می توانید ۳ قاشق غذاخوری از این محلول را به آب داخل وان اضافه کرده و در آن حمام کنید؛ بقیه محلول را در ظرف شیشه‌ای برای روزهای بعد نگهداری کنید. می توانید بجای رزماری از گیاه اسطوخودوس نیز استفاده کنید.

لوسیون بدن برای پوست‌های خشک :

۵۰ گرم روغن نارگیل را با حرارت غیر مستقیم گرم کنید و سپس ۴ قاشق غذاخوری روغن تخم آفتابگردان و ۲ قاشق غذاخوری روغن جوانه گندم به آن اضافه نمائید و سپس اجازه دهید تا این مخلوط خنک شود. حال ۱۰ قطره عرق بهار نارنج به آن اضافه کرده و این محلول را درون ظرف شیشه‌ای ریخته و به‌هنگام مصرف از آن استفاده کنید.

مراقبت از پوست دست:

آب و هوای سرد و خشک پاییز و زمستان، باغبانی کردن، گردگیری و انجام سایر کارهای خانه، همه و همه می توانند خیلی سریع دست شما را خشک و زبر و و زمخت کنید. با تهیه لوسیون‌های مختلف خانگی می توانید پوست دستتان را نرم و لطیف کنید.

لوسیون‌ گلاب برای پوست دست :

۶ قاشق غذاخوری گلیسیرین را با ۶ قاشق غذاخوری از دَم کرده گلبرگهای گل محمدی همراه با ۲ قاشق غذاخوری گلاب خالص مخلوط نموده و سپس ۲ قاشق غذاخوری آرد ذرت (نشاسته ذرت) به آن اضافه کرده و پس از مخلوط کردن مواد با یکدیگر و یکدست شدن مواد، می توانید از آن استفاده کنید.

ماسک برای پوست دست :

۳ قاشق غذاخوری بلغور- جو دو سر آسیاب شده را با ۲ قاشق غذاخوری گلاب خالص (دو آتیشه) و ۱ قاشق غذاخوری روغن بادام مخلوط کرده و سپس ۱ قاشق غذاخوری آب لیموی تازه و ۱ قاشق غذاخوری گلیسیرین را به‌آنها اضافه کنید و این مواد را با یکدیگر به‌خوبی مخلوط کرده تا به شکل خمیر در آید. سپس این ماده خمیر مانند را بر روی دستان خود گذاشته و پس از ۱۵ دقیقه آن را از روی پوست دست پاک کرده و دستان خود را آبکشی نمائید و سپس لوسیون گلاب را که قبلاً تهیه کرده بودید به دستان خود بزنید.

مراقبت‌های بهداشتی مو

موهای شما به مراقبت و توجه نیاز دارد به‌ویژه در زندگی شهرنشینی که دود و آلودگی هوا در آن زیاد است مراقبت‌های بهداشتی بیشتری را می طلبد، استفاده از شامپوهای مخصوص موی سر می تواند مفید باشد، اما تهیه شامپوهای گیاهی و استفاده از آنها می تواند درخشندگی خاصی به موهای شما ببخشد.

شامپوهای گیاهی

شستشوی بیش از حد مو و استفاده از شامپوها اگر بیش از اندازه باشد موجب آسیب دیدن مو می گردد، زیرا شستن بیش از حد مو سبب از بین رفتن مواد شیمیایی و چربی های موجود در پوست سر شده و حالت تعادل آنها را به هم می زند و در نتیجه می تواند مشکلاتی از جمله شوره سر را سبب شود.

درخشان کننده‌های گیاهی برای موهای شما :

برای براق و درخشان بودن موهای خود پس از شامپو کردن موهای خود را با این محلول‌های گیاهی که طرز تهیه آنها را خواهیم گفت، آبکشی نمائید.

محلول گل بابونه برای موهای روشن :

۲۵ گرم گل بابونه خشک را در ۱ لیتر (۴ فنجان) آب جوش دَم کرده و یا به‌ مدت ۱ ساعت بخیسانید، سپس آن را صاف کرده و در شیشه‌ای بریزید و به هنگام نیاز از آن استفاده کنید.

محلول رُزماری برای موهای تیره :

۴۰ گرم رُزماری تازه را در ۱ لیتر (۴ فنجان) آب جوش به‌مدت ۱ ساعت بخیسانید، سپس آن را از صافی رد کرده و استفاده کنید.

محلول گَزَنه برای شوره سر :

۲۵ گرم برگهای گیاه گَزَنه را در ۴ فنجان آب جوش خیس کرده و بگذارید به‌مدت ۱ شب بماند، سپس محلول را صاف کنید و ۲ قاشق غذاخوری سرکه سیب و ۲ قاشق غذاخوری عرق عنبر به آن اضافه نمائید، حال می توانید از این محلول استفاده کنید.