دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی گفت: نتایج پژوهش‌ها، اثر حفاظتی مصرف گوجه فرنگی (به‌ ویژه به‌ صورت پخته و رب گوجه فرنگی) را در جلوگیری از سرطان پروستات به اثبات رسانده است.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا، دکتر علیرضا قدیان خاطرنشان کرد: مصرف فراوان چربی با ایجاد تغییر در متابولیسم کلسترول و استروئید، خطر بروز سرطان را افزایش می‌دهد و در مقابل مصرف سبزیجات یا رنگدانه‌های سبز و زرد اثری حفاظتی در مقابل بروز سرطان پروستات دارد.

وی افزود: خطر بروز سرطان پروستات با گذشت سن افزایش می‌یابد که ممکن است به علت تغییرات هورمونی حاصله نظیر کاهش مقدار آندرسترون و یا افزایش مقادیر سرمی استروژن و استرادیول باشد.

قدیان ادامه داد: تماس با عوامل شغلی و محیطی هم احتمال بروز سرطان را بیشتر می‌کند که این خطر در کارگرانی که با کودها، لاستیک و باتری‌های حاوی کادمیوم سروکار دارند، بیشتر است.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی خاطرنشان کرد: هیچ روش اثبات شده قطعی برای جلوگیری از بروز سرطان پروستات وجود ندارد، با این‌حال با توجه به این‌که اندازه پروستات پس از سن حدود ۴۵ تا ۵۰ سالگی افزایش می یابد به افراد بالای این سن توصیه می شود روزانه یک گوجه‌فرنگی خام مصرف کنند.

قدیان با بیان این‌که در کشورهای پیشرفته سرطان پروستات شایع‌ترین سرطان پس از سرطان پوست و مرگ‌آورترین سرطان در مردان پس از سرطان ریه است، گفت: مهم‌ترین عامل خطرزای سرطان پروستات، سن است. بیش از ۷۰ درصد مردانی که سرطان در آنها مشخص شده است، بیش از ۶۵ سال سن دارند.

وی با اشاره به شیوع بالاتر سرطان پروستات در سیاه پوستان آمریکا افزود: به‌ نظر می‌رسد عوامل ژنتیکی به‌ویژه در خانواده‌هایی که تشخیص سرطان در آنها، در سن پایین‌تر از ۶۰ سالگی بوده است، در پیشرفت سرطان پروستات نقش داشته باشد. خطر سرطان با افزایش شمار خویشاوندان نزدیک مبتلا به سرطان، افزایش می‌یابد.

دبیر علمی نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی تصریح کرد: غربالگری موجب تشخیص سریعتر و در مراحل پائین‌تر بیماری شده و درنتیجه اثربخشی درمان را بیشتر کرده و موجب افزایش طول عمر مبتلایان می‌شود.

نخستین کنگره بین‌المللی نفرولوژی و اورولوژی ۲۰ تا ۲۲ خردادماه در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا